XXI. Kárpát - medencei kisvasúti találkozó


XXI. Kárpát medencei kisvasuti találkozó
XXI. Kárpát medencei kisvasuti találkozó

Rövid beszámoló a XXI. Kárpát-medencei kisvasúti találkozóról

 

A debreceni Zsuzsi Erdei Vasútért Baráti Kör február 4-5-én rendezte meg a Kárpát-medencei Kisvasutak XXI. találkozóját a volt Járműjavító Egyetértés Művelődési Házában. A szervezés idején olyan nagy számban jelentkeztek előadók, hogy a találkozó két naposra bővült.

Az első nap délutánján a 20-25 fős hallgatóság Szesztay László mérnök életéről, majd olyan neves elődökről, akik meghatározó eredményekkel segítették a magyar vasút fejlődését: Jendrassik György gépész, Pfaff Ferenc építész, Guilbrand Gregersen, magyarrá lett norvég hídépítő és Beszédes József hídtervező munkásságáról hallhattak előadást.

Ezután egy gazdasági szakember az egyesületek és a gazdasági társaságok működését szabályozó törvényeket tekintette át, bemutatva, hogy melyek azok a szervezeti formák, amik segítségével a kisvasutak össze tudnának dolgozni, valamint érdekeiket érvényesíteni mind jogi, mind gazdasági értelemben. Majd a Zsuzsi vasút debreceni közlekedésbe való bekapcsolására láthattunk megoldásokat.

Másnap a kisvasutak működésének egységes leszabályozását pótlandó, az elkészült pályás szabályzatot bemutatásával kezdődött a rendezvény. A kisvasúti balesetekről hallottunk részletesen, itt elhangzott: kiemelten fontos, hogy a döntéshozatalban a kisvasúthoz értők is részt vehessenek.

Ezután a sínhegesztésről, az ágyazatragasztásról, a napelemes sínkenő-berendezésről és a vasúti pályához kacsolható műanyagtermékekről kaptunk tájékoztatót.

A következő percekben a kisvasúti szakemberek számára kevésbé ismert STRAIL vasúti átjáró burkolatcsaládról hallottunk részletes ismertetőt.

A kisvasúti járműgyártásról, azon belül a közös pályázat és az egységes jármű kialakításról, majd a Királyréten üzemeltetett Tóbi és Vili motorkocsikról szóló előadás következett.

Svájci és ausztriai példákat láthattunk az intermodalitásra, és ezek ellenpéldáiként a debreceni és a nyíregyházi valóságot. Majd jó példákat működő, csehországi kisvasutakra és vegyeseket az ausztriai kisvasúti honlapok használhatóságáról és információ gazdaságáról.

Nagyvasúti anyagok kisvasúti alkalmazása címmel hangzott el előadás, felsorolva a zúzottkőtől a talpfán át, a különböző sínekig a lehetőségeket, illetve részletesen bemutatva a 48-760 típusú – nem hivatalos, de a gyakorlatban jól bevált – kitérőt.

A rendezvény legkiemelkedőbb előadása következett: az „Emese” fantázia nevű motorkocsi és a Fejlett technológiájú univerzális keskeny nyomközű kisvasúti járműcsalád bemutatása. A kiindulás a tervezési alapfeltételek meghatározása volt: légrugózású forgóváz (ezt kicsiben, 3D-s nyomtatás eredményeként is megcsodálhattuk!), legmodernebb vezérlés, diesel-elektromos meghajtás, alacsony padlós, egységes kocsiszekrény, bővíthető járműszerelvény, stb. A fantázia menetközben hozta a további változatokat: poggyászkocsi, kerékpárszállító kocsi, panoráma kocsi, „buli” kocsi, stb. A látottak alapján elmondható, önálló motorkocsiként, vagy vezérlőkocsival, és akár több utaskocsival kiegészítve ingavonatként is közlekedhet, kiszolgálva a kisvasutak sokszor igen hektikus utas igényét (5-300 fő). Emellett jól szolgálhatja a különféle turisztikai és egyébrendezvényeket is.

Az utolsó blokkban a kisvasutak üzemeltetői tartották meg éves beszámolójukat. Elsőként a kemencei kisvasútról „Mögöttünk 21 év – előttünk hosszú pálya” címmel. Külön érdekesség volt a „hókefét” üzem közben látni. A lillafüredi kisvasút üzemeltetője ismertette legújabb eredményeiket, ezen belül beszámolhatott a legnagyobb utasszámról (221 efő). A nagyon sikeres Mikulás vonat után a hasonlóan sikeres Mesevonattal jelentkeztek. A Hortobágyi Halas-tavi kisvasútról szólva kiderült, hogy a legfontosabb feladat a partvédművek helyreállítása.

A Mátra három kisvasútja – Gyöngyös, Felsőtárkány és Szilvásvárad – közül a sikeres pályázatoknak köszönhetően a szilvásváradi önfenntartó! Alig pár ezerrel kisebb utasszámmal, mint a lillafüredi kisvasúté.

A csehországi Liberecben a villamosok fonódott vágányon közlekednek a normál és a keskeny nyomtávon.

A rendezvény zárásaként a feketebalogi kisvasutat bemutató DVD-t tekintette meg a mintegy 80 fős hallgatóság.

Összegzésként elmondható, hogy a küzdelmes napok mellett többnyire fejlődésről számoltak be az előadók. Emellett olyan szakmai előadásokat hallhattunk, melyek minden téren előrevetítik a fejlődés lehetőségét. Többször hangzott el, az egyes előadások témájától függetlenül, hogy össze kell fogjanak a kisvasutak (az üzemeltetők), mert csak így lehet nagyobb eredményeket elérni, akár a működési feltételekről, akár szakanyag rendelésről, akár pályázatokról van szó. A szervezők remélik, hogy az érintettek elindulnak a közös úton és jövőre már eredményekről számolhatunk be.

A rendezvény sikeres lebonyolításáért nyújtott segítséget ezúton is szeretnénk megköszönni támogatóinknak: DKV, GanzPlan Hungária Kft., Hungarotrain Kft., Kraiburg AG, MÁV Thermit Kft. és Wiko+V Team Kft.

 

Szöveg:

Szemerey Ádám

CsatolmányMéret
STRAIL Debrecen 2015 02 05.pdf2.47 MB
Kisvasutak Csehországban 2015.pdf1.4 MB
Kisvasutak és nagyvasutak 2015_CZ.pdf1.66 MB
Thermit_ZSUZSI kisvasút.pdf2.4 MB
Kbk-Kt15.pdf3.1 MB
Kv pft szab2jobb.pdf2.24 MB
Szesztay_L.pdf546.09 KB
diploma_prezentáció_bukholcz_debrecen.pdf648.38 KB
P1010180.JPG812.14 KB
P1010165.JPG819.56 KB
P1010182.JPG828.47 KB
P1010168.JPG855.69 KB
P1010174.JPG806.17 KB
P1010159.JPG846.73 KB
P1010164.JPG721.25 KB
Nagyvasúti vissznyereményi anyagok felhasználása.pps101 KB
konferencia nyitókép.ppt225.5 KB
2015_sajtoanyag_kisvasut talalkozo.pdf607.3 KB
Fejlett technológiájú_Andy_típusú járműcsalád képes ismertetése.pdf1.65 MB